Goonovo potemnělé intermezzo

Komiksová série Erica Powella si mě získala od prvního dílu. Ten se v českém překladu objevil v roce 2012. Od té doby nakladatelství Comics Centrum vydala další čtyři pokračování. Ale až to páté, tedy kniha s pořadovým číslem 6, je opravdu unikátní.

Ne snad, že bych nějak na příběhy o rváčovi jménem Goon postupem času zanevřel. Jen udržet laťku tak vysoko se – nejen dle mého soudu – Powellovi prostě příliš nedařilo. Svým způsobem jde o logické vyústění, vždyť všech pět svazků se skládalo vždy z několika drobných příhod. A stěží se může dařit vystavět každou z nich tak, aby při vzájemném porovnávání některé z nich neutrpěly. Powellův koncept ještě k tomu sází na všelijaké vypravěčské hříčky, odkazy na jiná díla, zacházení s několika žánry, chce působit neustále provokativně, drzost však přestávala být tak vtipná a neotřelá, spíše měla zakulacené hrany svou účelovostí. Přesto mě i „pětka“ vlastně bavila a rád se Goonem seskládaným v knihovničce pyšním. Ale ani tato pýcha ze mne nevymazala jistou obavu, jak to bude s Goonem dál…

Zatím netuším, zda jde pouze o nějakou vsuvku, nebo opravdu autorův úmysl restartovat sérii, dostat do ní jiný rozměr. Každopádně šestý díl s titulem Čínská čtvrť a tajemný pan Trnka se zřekl všeho výše uvedeného, co Goona charakterizovalo. Tedy žádný humor, hry a snaha okopávat kotníky. Největší provokací tak je samotná kniha – tedy to, že Powell změnil náladu a odvyprávěl jeden ucelený příběh (byť s časovými skoky) jako vážnou reflexi Goonovy minulosti. Sice se konečně dovíme, jak se to má s jeho jizvami na tváři, nicméně absence vtípků a serióznost celé knihy zarazí. A jistojistě celou řadu fanoušků zklame. Ne, dost možná naštve. Mě ne. Naopak.

Jestliže jsem už v úvodu naznačil, že kdovíjaká sláva to s posledními díly nebyla, pak vězte, že mě právě tento Powellův výšlap jinam naprosto vyhovuje. Dokazuje totiž, že umí vybudovat příběh, který i s několika ústředními dějovými linkami drží velmi funkčně pohromadě a vede nás přesně do těch osidel, která Powell naplánoval. Emočně zasahuje do pravých míst – a i když může být složité chápat a soucítit s grázlem, Eric Powell nás usvědčí z toho, že jsme se tomu podvolili. Antihrdinou byl sice Goon a jeho kámoš už předtím, tentokrát však dokáže vykonat i kroky, s nimiž nemůžeme souhlasit. Na straně druhé vnímáme v mnohem širší perspektivě jeho motivaci.

Na závěr jsem si nechal kresbu. K ní jsem měl sympatie od počátku, a to i tehdy, když Powell experimentoval už tolik, že mi sem tam nesedl do vkusu (například přílišně silná obrysová linka). A vůbec ty nejhezčí obrazy najdete právě v Čínské čtvrti. Vážně. Jejich nostalgická patina určuje jemnost tahů a místy nedobarvenost ploch, pochopitelně také míru barev vůbec. Powell, který tentokrát v jednom příběhu střídá několik časových rovin, se obejde bez nápomocných popisků, vystačí si totiž s barevnou dramaturgií – každá rovina tak má svou převládající barvu či kombinaci, čtení je tak srozumitelné a velmi plynulé.
Uvnitř knihy najdete i velmi emocionální moment, který se nebál autor nakomponovat do několika celostránkových kreseb. Naprostá paráda!

Troufám si tvrdit, že šestý Goon je řemeslně doposud ten nejlepší. A dokonce bych si jej troufl doporučit i těm, kteří se sérií doposud do kontaktu nepřišli. Má svůj začátek a konec, i přesto, že vlastně v rámci „universa“ funguje spíše jako taková odbočka, poznámka pod čarou, pohled do minulosti.

Téma/Příběh
Vyprávění
Kresba
Coloring
Průměr

Název:
Goon #6 – Čínská čtvrť a tajemný pan Trnka
Autor: Eric Powell
Rok vydání: 2016, 1. vydání
Počet stran: 144
Nakladatelství: Comics Centrum
Cena: 499 Kč
ISBN: 978-80-88152-13-2

 

 

Navigate