Nevydařený návrat na ostrov Lewis

Máloco jsem v posledních letech doporučoval milcům detektivního žánru jako trilogii z ostrova Lewis, kterou odvyprávěl skotský romanopisec Peter May. Nelze se tedy divit mému těšení na další příspěvek, který měl na trilogii volně navázat. A nelze se divit zklamání, které se dostavilo, když ona očekávání zůstávají značně nenaplněná.

Manželé Niamh a Ruairidh Macfarlaneovi vlastní hebridskou luxusní oděvní značku Ranish Tweed. Když se společně vypraví na služební cestu do Paříže, Niamh se nečekaně dozví o manželově poměru s ruskou módní návrhářkou. Vzápětí se stane svědkem toho, jak Ruairidh i s milenkou zahyne při výbuchu bomby. Zatímco se pařížští policisté a jejich skotští kolegové pouštějí do vyšetřování, Niamh se v žalu vrací domů na ostrov Lewis.
Niamh se začne probírat vzpomínkami na svůj život s Ruairidhem a zoufale se snaží odhalit, kdo by proti jejímu manželovi mohl něco mít. Francouzská policie mezitím vyloučí možnost teroristického útoku a přikloní se k vraždě. Hlavní podezřelé se na ostrov Lewis vydává sledovat vyšetřovatelka Sylvie Braqueová.
Jedna žena se zaobírá minulostí, druhá je ponořena do vyšetřování. Obě se však postupně přibližují k nepříteli s vražednými úmysly.

Zájmu a čtenosti Ochráním tě dozajista napomáhá právě ona zmíněná trilogie (Skála, Muž z ostrova Lewis, Šachové figurky), současně bude jejich znalost románové novince ubližovat. Proč? Peter May v rámci „ostrovní trilogie“ výtečným způsobem vystavěl okolo konkrétního úmrtí (a tedy případu pro detektiva) natolik přesvědčivý kontext, že tyto romány oslovily i ty, mezi jejichž záliby rozhodně nepatří sedět s čajem v přítmí pokoje a dumat o tom, kdo je či není potenciální pachatel. Mayovi „hrálo do karet“ několik trumfů – s nimiž ale pochopitelně musel umět naložit: mozaika nepropustných postav, kterým jsme plíživě však přicházely na kloub a dostávali se pod povrch. Charaktery se stávaly nejen atraktivnějšími, ale i věrohodnými. May zvládal pracovat s psychologizací postav, současně ale – a to je v případě daného žánru nezbytné – i s vhodným načasováním té které informace. A v neposlední řadě nesmíme vypustit prostředí. Zvláště v této trilogii Peter May zakomponoval děj (a postavy na něj napojené, jej ovlivňující) do nehostinného a pro nás vlastně i docela exotického prostředí, kde krajina vstupuje do povah lidí, stejně tak ale nabízí buď důvody k činům, nebo jim poskytuje útočiště.

U nového vyprávění jde vycítit, že Peter May chce navázat na to, co jej nejvíce proslavilo, současně nemá chuť moc recyklovat. A vznikl z toho jakýsi „kočkopes“. Část knihy nemá s poetikou „ostrovské trilogie“ nic společného, zbylá na ni odkazuje, ale s jakousi opatrností, aby se autor neopakoval. A tak dost ingrediencí, s nimiž Peter May uměl vytvářet báječné pokrmy, zůstává stranou, nebo je použije v příliš malém množství. Marně jsem hledal postavy, které by mne zajímaly. Marně jsem očekával větší ponor do prostředí. A ve výsledku mě vlastně ani nenadchlo rozuzlení, byť pro mě neočekávané.

Neznamená to, že by snad Ochráním tě nudilo. Ale i s ohledem na počet stran vytváří pocit, že na jednohubku je „stopáž“ dlouhá, na propracovaný psychologický thriller, drama či detektivku jí schází větší věrohodnost a pečlivost cesty do hloubky charakterů. Možná, že se mě román tolik nedotkl i kvůli zapojení oděvního průmyslu do děje, kdoví. Přesto ten pocit zklamání se dostavil. Bylo by dobré slyšet reakce někoho, kdo se se staršími díly Petera Maye nesetkal. Hodnocení by pak mohlo být dost možná mnohem příznivější.

Peter May: Ochráním tě, Host, 2019, 415 stran
e-kniha k dostání na webu Palmknihy.cz, 229 Kč

Navigate